Корупція: Наскільки громадяни довіряють «органам»?

Участь у ньому взяли старший оперуповноважений з особливо важливих справ УДСБЕЗ УМВС України в Чернігівській області Сергій Дудко, співробітник УСБУ в Чернігівській області Михайло Рахманов та експерт Лабораторії малого бізнесу (м. Славутич) Валентина Дарнопих.

Валентина Дарнопих розповіла, що організація, яку вона представляє, зараз реалізовує Проект „Інформаційний Центр з питань протидії корупції – Гаряча лінія 8-800”. Він виконується в рамках проекту „Сприяння активній участі громадян у протидії корупції в Україні „Гідна Україна”, що виконується Менеджмент Сістемс Інтернешнл (MSI) завдяки підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Корпорації Виклики Тисячоліття (МСС).

У рамках цього проекту в Україні працює “гаряча” телефонна лінія …Участь у ньому взяли старший оперуповноважений з особливо важливих справ УДСБЕЗ УМВС України в Чернігівській області Сергій Дудко, співробітник УСБУ в Чернігівській області Михайло Рахманов та експерт Лабораторії малого бізнесу (м. Славутич) Валентина Дарнопих.

Валентина Дарнопих розповіла, що організація, яку вона представляє, зараз реалізовує Проект „Інформаційний Центр з питань протидії корупції – Гаряча лінія 8-800”. Він виконується в рамках проекту „Сприяння активній участі громадян у протидії корупції в Україні „Гідна Україна”, що виконується Менеджмент Сістемс Інтернешнл (MSI) завдяки підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Корпорації Виклики Тисячоліття (МСС).

У рамках цього проекту в Україні працює “гаряча” телефонна лінія – 8-800-5003100. Зателефонувавши за цим номером, можна отримати інформаційно-консультаційні послуги з питань протидії корупції у різних сферах життєдіяльності.

Пані Дарнопих зробила огляд діяльності Антикорупційної “гарячої” лінії (АГЛ) з листопада 2008 року до лютого 2009 року. Отже, за останні три місяці діяльності до лінії звернулися 480 чоловік з різних регіонів України. Оператори АГЛ отримують щодня до 10 звернень.

Найчастіше зустрічаються звернення, які стосуються порушень законодавства посадовими особами державних органів, а саме в:

органах судової влади України (126 звернень)
правоохоронних органах (28 звернень)
закладах освіти (23 звернення)
закладах охорони здоров’я (5 звернень)
органах соціального захисту (9 звернень)
адміністративних / дозвільних органів (43 звернення)
контролюючих органах (19 звернень)
прокуратурі (15 звернень)
житлово-комунальних службах (10 звернень)
Серед інших (202 звернення):

контактна інформація державних органів та структур;
питання порядку виконання договірних зобов’язань та санкцій за їх порушення;
трудові спори (незаконні звільнення, скорочення, затримка та невиплата заробітної плати);
питання корпоративних прав;
банківська діяльність;
питання щодо набуття спадщини;
діяльність органів нотаріату та інші.
Валентина Дарнопих розповіла, що найчастіше скаржаться на судові, правозахисні органи та адміністративні структури. Половина тих, хто звернулися до лінії, використали отриману інформацію, 34% планують нею скористатися.

Щодо анонімності, то лише 9% не побажали назвати своє ім’я. Щодо географії звернень, то найбільше дзвінків надійшло з Криму, Одеської та Харківської областей. Найменше – з Хмельницької області – 2 дзвінка. З Чернігівської області до “гарячої” лінії звернулось 7 чоловік.

Валентина Дарнопих також нагадала журналістам, що проект “Гідна Україна” проводив загальнонаціональне дослідження стану корупції в Україні. За його результатами жителі Чернігівської області добровільно дають хабарі в два рази частіше, ніж жителі сусідніх областей.

За результатами дослідження, серед найбільш серйозних проблем жителі Чернігівської області назвали низький рівень життя населення, наркоманію, незаконний обіг наркотиків та злочинність. Щодо довіри владі, то жителі Чернігівщині найбільше довіряють місцевій владі. Така довіра є типовою для всіх регіонів України. Також в ході проведення опитування жителі нашої області назвали три, на їхню думку, найбільш корумповані установи – ними виявились Державтоінспекція (ДАІ), міліція (не включаючи ДАІ) та судова система.

Щодо сприйняття корупції, то найбільш гостро її сприймають громадяни молодшого та середнього віку з рівнем доходів вищим за 1500 гривень в місяць та зі спеціальною або вищою освітою.

Щодо відмінності нашої області, то населення Чернігівщини у півтора рази частіше пропонує хабарі добровільно, ніж стає жертвою вимагання. В цілому ж по Україні громадяни пропонують хабарі у два рази частіше.

Індекс вимагання хабарів на Чернігівщині нижчий порівняно з Харківською та Полтавською областями, але добровільне хабарництво перевищує показники областей – сусідів майже у два рази.

У Чернігівській області зафіксований низький рівень готовності населення боротися з корупцією. Так, за даними дослідження, з нею готова боротися лише четверта частина жителів Чернігівщині.

У цілому ж по Україні цей показник становить 33,3%. Серед активістів більшість складають громадяни середнього або старшого віку, які мають середній рівень доходів (від 600 до 1500 грн. на місяць) та середню освіту.

За повідомленням Сергія Дудка, структура, яку він представляє, з початку року зафіксувала 7 фактів хабарництва. Загальна сума отриманих хабарів становить 42 тисячі гривень. Середній розмір хабара становить 7 тисяч гривень, а от найбільшим був хабар в розмірі 17 тисяч гривень. Пан Дудко зазначив, що найчастіше в нашій області чиновники отримають хабарі для позитивного вирішення питання з виділення землі.

Михайло Рахманов розповів, що затримати чиновника в отриманні суми грошей це одна справа. А встановлює вину суд. Часто трапляється так, що судові справи з питань хабарництва затягуються на роки. Саме з цієї причини дуже мало статистики щодо тих чиновники, яких насправді покарали.

Учасники засідання прес-клубу були одностайні в тому, що питання корупції лежить в площині свідомості кожного громадянина – сприяти цьому явищу даючи хабар чи ні. І це кожен вирішує самостійно.

Опубліковано в Статті. Закладка на посилання.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

+ 1 = 8